حیوانات خانگی کیوت

ارائه آخرین و به روزترین اخبار و اطلاعات درباره حیوانات خانگی

حیوانات خانگی کیوت

ارائه آخرین و به روزترین اخبار و اطلاعات درباره حیوانات خانگی

مشکلات شایع دهان و دندان در گربه ها

حفظ سلامت دندان  و لثه  می تواند به سلامتی و سلامت کلی گربه کمک کند. با توجه به اهمیت این موضوع در اینجا به معرفی   پنج مشکل بهداشت دهان و دندان در  گربه ها  می پردازیم.


1. بیماری پریودنتال (لثه)


بیماری پریودنتال دلیل اصلی بروز مشکلات جدی بهداشت دهان و دندان است و تقریباً 70 درصد گربه ها را تا 3 سالگی تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت عدم درمان ، این بیماری می تواند پیشرفت کند و منجر به بوی بد دهان ، چرک در لثه ، تب ، بدتر شدن استخوان فک و حتی از بین رفتن دندان شود. این عفونت می تواند اندام های اصلی بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بهترین راه پیشگیری از بیماری لثه ، مطابقت داشتن نظافت با دندان های تمیز و حرفه ای معمول دندان هایتان است.


2. بازسازی دندان


جذب دندان یک وضعیت دردناک است که در نتیجه فرآیندهای بیولوژیکی ایجاد می شود که به تدریج ساختار دندان را از بین می برد و از مینای خارجی در امتداد خط لثه به سمت مرکز دندان که پالپ را در خود جای داده پیشرفت می کند. ضایعات روی دندان ها بعضی اوقات شبیه حفره هایی است که در گربه سانان نادر است. دندانهای آسیب دیده احتمالاً نیاز به برداشتن جاده دارند


3. شکستگی دندان


با بزرگتر شدن گربه ها ، دندان هایشان ضعیف شده و مستعد شکستگی می شوند. دندانهایی که از طریق عاج یا بافتهای پالپ شکسته شده اند ، احتمالاً نیاز به کشیدن دارند زیرا دندان آسیب دیده بسیار دردناک خواهد بود و در معرض خطر ایجاد عفونت یا آبسه ریشه دندان قرار دارد.


4. درد دندان


این وضعیت دردناک و ناتوان کننده در نتیجه واکنش سیستم ایمنی بیش از حد به باکتری های ایجاد کننده بیماری پریودنتال اتفاق می افتد. مشخصه آن زخم شدن یا التهاب بافت های نرم دهان گربه شما است. در حالی که برخی از گربه ها به درمان پزشکی و بهداشت دقیق دهان و دندان پاسخ می دهند ، اما موثرترین روش درمانی برای این بیماری معمولاً کشیدن تمام دندان ها است.


5. سرطان دهان


سرطان دهان چهارمین سرطان شایع تشخیص داده شده در گربه ها است. می تواند در قسمت های مختلف حفره دهان از جمله زبان ، لب ها ، لثه ها و کام نرم ایجاد شود. تشخیص و درمان بیماری در مراحل اولیه بهترین شانس ممکن برای بهبودی کامل را فراهم می کند.


چگونه می توانید از شرایط بهداشت دهان و دندان در گربه خود پیشگیری کنید؟


بهترین راه برای مدیریت بیماری های دندانی پیشگیری از ابتلا به آن از طریق مسواک زدن در منزل از بدو تولد و تمیز کردن سالانه  توسط دندانپزشکی حرفه ای دامپزشکی از سن 1 سالگی است.