حیوانات خانگی کیوت

ارائه آخرین و به روزترین اخبار و اطلاعات درباره حیوانات خانگی

حیوانات خانگی کیوت

ارائه آخرین و به روزترین اخبار و اطلاعات درباره حیوانات خانگی

شایع ترین مشکلات پوستی گربه ها


مشکلات پوستی در گربه ها کاملا شایع است و یکی از دلایلی که باید به بیماری های پوستی گربه توجه کنیم این است که قابلیت انتقال به انسان را دارد و جز بیماری های مشترک بین گربه و انسان است.

طیف وسیعی از علایم وجود دارد که می تواند نشان دهنده مشکل پوستی در گربه باشد به عنوان مثال، گربه ها برای تسکین عفونت ها خز خود را لیس میزنند. مدام خاراندن و لیس زدن خز میتواند از نشانه های بیماری های پوستی باشد.


علائم رایج بیماری پوستی گربه

  • خارش شدید
  • ریزش مو
  • التهاب و سرخی پوست
  • خشکی پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • جوش و دلمه پوست
  • خز مات

بیماری باکتریایی درگربه

آکنه 

جوش های سرسیاه روی چانه گربه و زیرلب گربه ها ایجاد می شود و باعث قرمز و متورم شدن این ناحیه می شود، گربه ها با خراشیدن چانه و زیرلب خود سعی در مقابله با تحریک دارند.

این بیماری جز بیماری های شایع در گربه هل می باشد و می تواند به دلیل ابتلا به عفونت های باکتریایی، تغذیه نامناسب و یا عدم رعایت بهداشت ظرف آب و غذا باشد.


درمان آکنه:

اگر محل جوش های سرسیاه ملتهب نشود، با شستن مداوم ظرف آب و غذا، شستشو محل جوش های سرسیاه با آب و صابون به روند بهبودی کمک کنید.

در صورت وجود التهاب و عفونت باکتریایی، به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک ممکن است ژل مخصوص شستشو و یا انتی بیوتیک تجویز کند.


چرب شدن دم گربه

دفع بیش از حد روغن، می تواند ماده ای با بوی بد و مومی را در بالای دم گربه شما ایجاد کند و باعث به هم چسبیدن موهای دم شود. 

در نهایت موهای این قسمت میریزد و کم پشت می شود. همچنین امکان تغییر رنگ موهای دم گربه نیز وجود دارد.

ممکن است آکنه (جوش سرسیاه)، زیر موهای چرب و روی پوست دم گربه ایجاد شود.


درمان چرب شدن دم:

عقیم کردن گربه میتواند در درمان موثر باشد. کوتاه کردن موی دم، شامپو و ضدعفونی مناسب در درمان عوامل باکتریایی دم گربه نیز تاثیر به سزایی دارد.


عفونت های قارچی

کرم حلقوی

عفونت قارچی ناشی از یک نوع کرم حلقوی به نام میکروسپوروم کنیس می باشد و باعث زخم های دایره ای شکل در قسمت های مختلف بدن گربه می شود. شوره پوستی در این ناحیه، ریزش مو بصورت دایره ای و یا کم پشت شدن موها در این قسمت از دیگر علائم این بیماری است.

این بیماری بین انسان و گربه مشترک است بنابراین برای درمان آن باید به موقع اقدام کنید.


درمان عفونت قارچی:

ممکن است دامپزشک شامپو یا پماد ضد قارچ تجویز کند.

کوتاه کردن موهای گربه نیز میتواند موثر باشد.


انگل پوستی 

کک

انگل کک حشره ای کوچک است و از خون گربه تغذیه می کند. از علائم این بیماری می توان خارش شدید، زخم و پوسته پوسته شدن پوست را نام برد.

کک را می توان در نواحی که حجم موها کمتر است دید. این بیماری بین انسان و گربه مشترک است بنابراین هنگام بررسی بدن گربه از دستکش استفاده کنید. همچنین سعی کنید خانه خود را ضدعفونی کنید.


درمان کک:

با مراجعه به دامپزشک و مصرف شامپوهای ضد انگل این بیماری را درمان کنید.


ریزش موی گربه (آلپوپسی)

ریزش بیش از حد موی گربه میتواند نشانه بیماری باشد. از عوامل ریزش بیش از حد مو می توان استرس، تغذیه نامناسب و کک را نام برد.


درمان ریزش مو:

سعی کنید عوامل استرس زا محیط را برطرف کنید و در مورد این عامل استرس زا و راهکار هایی برای برطرف شدن آن با دامپزشک مشورت کنید.






6 اشتباه رایج در نظافت سگ ها

نظافت سگ ممکن است کثیف، دشوار و کاملاً ناخوشایند باشد و ممکن است بدون آگاهی از اشتباه بودن روش نظافت هم خودتان و هم سگ تان از این کار استقبال نکنید.

اگر مایل به یادگیری و تلاش هستید و نمیخواهید این کار را به دست افراد حرفه ای بسپارید میتوانید با مطالعه این مقاله از ناخوشایند بودن این کار برای خودتان و سگ تان جلوگیری کنید.

1.نتوانستید سگ خود را آموزش دهید

اگر می خواهید سگ خود را بدون ایجاد اضطراب، آسیب دیدگی یا خرابکاری مرتب کنید، کاملاً باید سگ خود را برای آراستگی آموزش دهید.

 باید اطمینان حاصل کنید که سگ شما با لمس صورت، پنجه، دم و کل بدن راحت است. حتی اگر سگ مسنی را به سرپرستی گرفته اید، آموزش اینکه با نظافت راحت باشد مهم است.

هنگام استحمام، مسواک زدن و.. از پاداش دادن به سگ غافل نشوید!

2. عدم مسواک زدن قبل از مرطوب شدن

هنگام کوتاه کردن موهای سگ تان قبل از مرطوب شدن موها آنها را شانه بزنید تا از ایجاد درد جلوگیری شود.

3.نظافت نکردن در زمستان

بسیاری از صاحبان سگ نگران این هستند که اگر در ماه های سرد موهای سگ خود را کوتاه کنند، سگ سرما می خورند. بنابراین آنها موهای سگ های خود را کوتاه نمی کنند، اما از سایر مسئولیت های نظافت نیز غافل می شوند.

در واقع خز و موی خیلی بلند کمک زیادی به گرم تر شدن سگ نمی کند. با اصلاح و مرتب کردن موی سگ باعث می شود هم نظافت رعایت شود و هم موهای مات سگ کوتاه شود و مو و خز سالم سگ را گرمتر نگه دارد.

4.کامل نبودن

خز در اطراف شکم، زیر بغل، دم، گوش ها، گردن و صورت نیز به اصلاح نیاز دارند، به خصوص به این دلیل که این قسمت ها جایی هستند که توسط آفات و انگل می توانند آلوده شوند.

مراقبت از این قسمت های بدن سگ فقط به ظاهر خوب آنها کمک نمی کند. این امر به حفظ سلامتی آنها نیز کمک خواهد کرد.

5.آرام کوتاه کردن ناخن ها توسط تجهیزات مناسب

اصلاح ناحن ها برای اکثر صاحبان سگ یک چالش است و این یکی از دلایلی است که شما باید عادت دهید سگ تان در حین آموزش به پنجه های خود عادت کند.

در قیچی ناخن عجله نکنید و مطمئن شوید که از قیچی های تیز استفاده می کنید. مرتباً آنها را تعویض کنید. 

6.شامپو زدن!

 می تواند زمانی اتفاق بیفتد که صاحبان سگ بی احتیاطی کرده و یا خیلی سریع حرکت می کنند. هنگام استحمام صورت و سر باید مراقبت هایی انجام شود.

در حالی که بسیاری از شامپوهای مدرن سگ به گونه ای طراحی شده اند که برای تماس با چشم ایمن هستند، اما هنوز هم ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شوند و این تحریک می تواند باعث استرس بیشتر زمان حمام شود.

به آرامی شامپو بزنید، کاملاً آبکشی کنید و از اجتناب یا پوشاندن چشم سگ خود اطمینان حاصل کنید.



بیماری های مشترک انسان و گربه

چه  بیماری هایی میتوانیم از گربه ها بگیریم؟

اگرچه بیشتر بیماری های عفونی گربه،  فقط گربه ها را درگیر می کند، برخی از این بیماری ها می توانند از گربه ها به افراد منتقل شوند. بیماری هایی که می توانند از حیوانات به افراد منتقل شوند بیماری های مشترک انسان و دام هستند. این مقاله گرچه جامع نیست، اما رایج ترین بیماری های مشترک انسان و دام را که ممکن است توسط گربه ها ممکن است به انسان منتقل شود و اقدامات احتیاطی ساده ای که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها انجام دهید را معرفی می کنیم


احتمال ابتلای یک فرد بالغ ​​به یک بیماری مشترک انسان و دام از گربه کم است ، اما افرادی که سیستم ایمنی  نابالغ یا ضعیف دارند ، بیشتر در معرض این بیماری ها هستند. این شامل نوزادان ، افراد مبتلا به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS) ، افراد مسن و افرادی است که تحت شیمی درمانی سرطان قرار می گیرند یا داروهای دیگری دریافت می کنند که ممکن است سیستم ایمنی بدن آنها را سرکوب کند.




برای اطلاع در مورد مشکلات شایع دهان و دندان گربه ها اینجا کلیک کنید.



عفونت های باکتریایی

بیماری خراش گربه (CSD) توسط یک باکتری به نام Bartonella henselae ایجاد می شود که ممکن است در بزاق گربه های آلوده و در بدن  گربه حمل شود. همانطور که از نام آن پیداست، این عفونت باکتریایی معمولاً از طریق خراش از گربه به انسان منتقل می شو ، هرچند که از طریق گزش زخم و همچنین وقتی گربه زخم های باز فرد را لیس می زند ، قابل انتقال است. در میان گربه ها، این باکتری معمولاً توسط گزش ککهای گربه آلوده منتقل می شود و همچنین ممکن است در مدفوع این کک ها نیز وجود داشته باشد، که در صورت قرار گرفتن در معرض زخم باز در گربه یا انسان می تواند به عنوان منبع عفونت عمل کند. 


افراد مبتلا به CSD معمولاً در محل گزش یا خراش دچار تورم و احتمالاً تاول می شوند. گره های لنفاوی در ناحیه زخم ممکن است متورم شده و دردناک شوند و افراد مبتلا ممکن است تب ، سردرد ، درد در عضلات و مفاصل، خستگی و اشتهای ضعیف را تجربه کنند. بزرگسالان سالم معمولاً بهبود می یابند و هیچ اثر پایداری ندارند، اما ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بیماری به طور کامل از بین برود. افرادی که  سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است عواقب شدیدتری از جمله عفونت چشم ، مغز و قلب را متحمل شوند. موارد جدی CSD ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد.


تقریباً 40 درصد گربه ها به Bartonella henselae آلوده هستند ، اما بیشتر آنها هیچ نشانه ای از بیماری ندارند. آنتی بیوتیک ها به طور قابل اعتماد عفونت را در این گربه ها درمان نمی کنند و در حال حاضر توصیه نمی شوند. برای انسان، اجتناب از خراش و گزش (به عنوان مثال ، اجازه ندادن به کودکان برای بازی با گربه) ، شستن دستها پس از بازی با گربه ها ، کنترل کک و مک و نگهداری گربه ها در خانه همه اینها خطر CSD را کاهش می دهد. از آنجا که بیشتر موارد CSD ناشی از تماس با بچه گربه های زیر یک سال است ، افراد دارای نقص ایمنی باید از چنین تماسی جلوگیری کنند.


Pasteurella multocida نوعی باکتری است که در دهان بین 70 تا 90 درصد گربه ها یافت می شود و در بین 50 تا 80 درصد گزش گربه در انسان دیده شده است که به اندازه کافی جدی می شود تا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. گزش گربه های آلوده به این ارگانیسم ممکن است در عرض 24 تا 48 ساعت درد ، تورم و قرمزی در محل زخم ایجاد کند. زخم گزش گربه آلوده به پاستورلا در اکثر قریب به اتفاق موارد با موفقیت درمان می شود ، اما عوارض جدی تر مانند انتشار باکتری از طریق جریان خون و عفونت دریچه های قلب ، ممکن است در موارد نادر رخ دهد.


مسمومیت سالمونلا ، که به آن سالمونلوز نیز گفته می شود ، توسط گروهی از باکتری ها به نام سالمونلا ایجاد می شود و می تواند منجر به اسهال ، تب و درد معده از یک تا سه روز پس از عفونت شود. افراد معمولاً با خوردن غذای آلوده مانند مرغ یا تخم مرغ نیمه پخته به سالمونلوز مبتلا می شوند ، اما ابتلا به این بیماری از طریق گربه های آلوده که می تواند باکتری سالمونلا را حمل کرده و در مدفوع آنها منتقل شود وجود دارد. اگرچه سالمونلوز معمولاً به خودی خود برطرف می شود ، بعضی از افراد برای رفع اسهال شدید یا اثرات عفونت بر اندام های دیگر به جز دستگاه گوارش ، به مراقبت های پزشکی نیاز دارند.


سالمونلا بیشتر در گربه هایی یافت می شود که از گوشت خام یا پرندگان وحشی و حیوانات تغذیه می کنند ، بنابراین صاحبان می توانند با نگهداری گربه ها در خانه و تغذیه آنها به غذاهای پخته یا فرآوری شده تجاری ، خطر سالمونلوز را در خود و گربه های خود کاهش دهند. استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن جعبه های زباله یا باغبانی (در صورت مدفوع شدن گربه های فضای باز در خاک) و شستن کامل دست ها پس از این فعالیت ها نیز توصیه می شود.



عفونت های انگلی

کک مک شایع ترین انگل خارجی گربه ها است و گزش آنها می تواند باعث خارش و التهاب در انسان و گربه شود. کک نیز ممکن است به عنوان ناقل CSD و سایر بیماری های مشترک انسان و دام عمل کند. گربه های آلوده به کک ممکن است به کرمهای کبدی بلعیده شده هنگام نظافت آلوده شوند. گرچه معمول نیست ، اما افراد می توانند با بلعیدن سهوا کک به کرم های کرم آلوده شوند.


گال یا عفونت توسط کنه جرب Sarcoptes scabiei ، یکی دیگر از انگل های خارجی و مشترک بین انسان و دام پوست گربه ها است. این کنه ها گرچه به اندازه آلودگی های کک رایج نیستند ، اما از گربه های آلوده به افراد منتقل می شوند ، جایی که در پوست فرو می روند و باعث ایجاد خارش و ایجاد ضایعات می شوند. درمان در افراد معمولاً شامل استفاده از پمادهای موضعی برای کاهش خارش ، درمان سخت گیرانه حیوانات خانگی عفونی و تمیز کردن دقیق لباس ها و ملافه ها است.


برخی از انگل های روده ای گربه ، از جمله کرم های گرد و کرم های قلاب دار نیز می توانند در افراد ایجاد بیماری کنند. کودکان به ویژه به دلیل احتمال تماس بیشتر با خاکی که توسط مدفوع گربه آلوده شده است ، در معرض خطر هستند. اگرچه بیشتر افراد آلوده به انگل های روده گربه ای علائم بیماری را نشان نمی دهند ، اما ممکن است برخی از افراد بیمار شوند.


لارو پوستی میگرن ، یک بیماری خارش دار پوستی ، در اثر تماس با خاک آلوده به لارو آنسیلوستوما ایجاد می شود. این لاروها ممکن است به زیر پوست نفوذ کرده و مهاجرت کنند ، در نتیجه التهاب ، خارش و درد و ضایعات خطی قرمزی برجسته در پوست ایجاد می شود که مهاجرت لارو را دنبال می کند. بهداشت مناسب ، از جمله شستن دستها قبل از غذا ، تمیز کردن خاک از سبزیجات و کاهش قرار گرفتن در معرض مدفوع گربه می تواند از عفونت جلوگیری کند. داروهای ضد انگلی برای بچه گربه ها و معاینات سالانه مدفوع برای گربه های بالغ می توانند آلودگی محیطی و خطر ابتلا به عفونت انسان را کاهش دهند.



عفونت های قارچی

کرم حلقوی (یا درماتوفیتوز) به هیچ وجه توسط کرم ایجاد نمی شود. بلکه عفونت پوستی است که توسط گروهی از قارچ ها ایجاد می شود. گربه های آلوده غالباً از محیطی می آیند که تعداد زیادی از حیوانات را در خود جای داده است. در گربه ها ، کرم حلقوی معمولاً به صورت یک لکه خشک ، خاکستری و پوسته پوسته روی پوست ظاهر می شود. در انسان ، کرم حلقوی غالباً به صورت ضایعه ای گرد ، قرمز و خارش دار همراه با حلقه ای از مقیاس ظاهر می شود. ضایعات ممکن است در مکان های مختلفی از جمله پوست سر ، پا (جایی که به آن "پای ورزشکار" گفته می شود) ، کشاله ران یا ریش وجود داشته باشد. کرم حلقوی از طریق تماس با پوست یا خز حیوان آلوده ، مستقیم یا از یک محیط آلوده منتقل می شود. گربه های آلوده به طور مداوم هاگ های قارچی را از روی پوست و خز خود می ریزند. از بین بردن این اسپورها که برای ماه ها توانایی ایجاد عفونت را دارند و  ریشه کن کردن در یک خانه دشوار است. کودکان به ویژه در معرض خطر عفونت هستند. درمان شامل استفاده از پمادهای موضعی ضد قارچ یا داروهای ضد قارچ خوراکی است که بستگی به شدت و محل ضایعات دارد. برای کاهش آلودگی های محیطی ، گربه های آلوده را در یک اتاق محدود کنید تا از آلودگی در امان بمانند ، سپس خانه را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.



عفونت های ویروسی

هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش حیوان آلوده منتشر می شود. اگرچه بیشتر ویروس ها فقط گونه های میزبان طبیعی خود را آلوده می کنند ، هاری یک استثنا مهم است. گربه ها بسیار حساس به هاری هستند ، که به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و باعث ایجاد علائم مختلف می شود. هاری تقریباً همیشه کشنده است. در افراد ، عفونت هاری معمولاً زمانی اتفاق می افتد که حیوان آلوده شخص را گاز بگیرد. به منظور محافظت از سلامت انسان ، در بسیاری از مناطق قانون واکسیناسیون هاری در مورد گربه ها الزامی است. حتی اگر گربه شما در خانه نگهداری نشود ، مهم است که واکسن هاری را در حال حاضر نگه دارید زیرا گربه ها گه گاه در خارج از خانه فرار می کنند. برای کاهش بیشتر خطر هاری ، از تماس با حیوانات وحشی و حیوانات ولگرد پرهیز کنید و در صورت گزیده شدن حیوان سریعاً به پزشک مراجعه کنید.